Sunday, 20 November 2011

Pada hari ini, kelas kami dimulakan dengan Dr membuat sedikit refleksi mengenaikan ujian kedua kami pasal prezi. beberapa hasil prezi telah dipilih dan dr memberikan komen, penambahbaikan. jadi, banyak yang perlu aku perbaiki.
Lepas tu, kami mengambil semula ujian 1 secara individu dengan menjawab soalan yang kelima sahaja untuk memberi peluang tambah markah serta menguji samada kami betol2 faham atau tidak. soalan nya: 
janakan satu aktiviti berdasarkan kaedah inkuiri pada fasa kedua iaitu menstruktur semula idea mengenai prisip archemedes...lebih kurang camtu lah soalannya..lupe pulak .


Apa yang perlu dalam proses menstruktur idea?

1) guru memulakan P&P dengan bertanyakan soalan kepada pelajar. contohnya: apakah perkaitan diantara daya keapungan dengan berat air yang tersesar?
2) Kemudian, guru meminta pelajar memberikan hipotesis, mencadangkan aktivit penyiasatan yang sesuai. Nyatakan pemboleh ubah yang sesuai. ( pembolehubah yang dimalarkan, yang dimanipulasikan serta yang bertindak balas).
3) Disamping itu, pelajar dibantu oleh guru dengan 1 penyoalan untuk menentukan radas dan bahan yang diperlukan.
4)Kemudian, pelajar menjalankan amali dimana aktiviti yang dijalankan adalah menyesarkan air dengan menggunakan pemberat.
5) berat di udara tolak dengan berat semasa masuk dalam air = daya keapungan.
6) Pelajar membuat pemerhatian berdasarkan keputusan yang mereka perolehi.
7) akhir sekali pelajar membuat pembentangan dan nyatakan kesimpulan.
 Nih lah yang aku faham setelah diulang-ulang banyak kali dah kot..


kuliah diteruskan dengan masuk tajuk baru iaitu MISKONSEPSI...
-Miskonsepsi adalah lebih daripada sekadar 1 kesilapan kecil (mistake).


Contoh Miskonsepsi dalam fizik:

1) Hotter objects cointain more heat then colder object. ( YES ) - FALSE
WHY FALSE??...kerana haba ialah tenaga yang berpindah dan tidak boleh dikandung oleh haba.

2)Heavier objects always fall faster than ligther objects. (FALSE )

WHY FALSE??..kalau untuk free fall, objek yang berat dan ringan akan jatuh pada masa yang sama. contoh haritu dr dah demo apabila bola pingpong dan bola tenis dijatuhkan pada ketinggian yang sama, kedua-duanya jatuh pada masa yang sama.

3) Light objects float while heavy object sink. ( FALSE )

WHY FALSE??...timbul atau tenggelam objek tersebut bergantung kepada 2 faktor iaitu: berdasarkan isi padu dan daya bersih serta daya keapungan.

4)  Objects float because there's air in  them. ( FALSE )

WHY FALSE??...objek timbul kerana daya keapungan meningkat apabila dalam udara kerana air yang tersesar meningkat.


5) An object that is thrown upwards continue to move upwards because the force applied by the hand is still acting on it. ( FALSE )

WHY FALSE??...yang aku pon xpasti nak jwb...kalau lukis free body diagram, cuma ada 1 force sahaja yang ada pada objek iaitu daya gravity or weight which is = mg..aku pun xtahu nak terang cmne...huhuhu...

Setakat nih lah dulu...Assalamualaikum....











No comments:

Post a Comment